Controle lichtmasten

23-4-2024  |
Naar aanleiding van een tweede incident bij Craeyenhout afgelopen zaterdag 20 april, waarbij een lichtmast knapte tijdens een wedstrijd en op het kunstgras terecht kwam (de eerste keer was op 6 april bij Ring Pass), stuurde de KNHB een bericht naar het bestuur van alle hockeyclubs (zie schuin gedrukt onderaan dit bericht).

Gelukkig zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd. Maar natuurlijk is iedereen, inclusief wij zelf, geschrokken van deze berichten. We kunnen ons voorstellen dat dit reden kan zijn voor bezorgdheid over de staat van onze eigen lichtmasten. Daarom informeren we jullie graag als volgt:
Na het incident bij Ring Pass op 6 april, hebben wij contact opgenomen met de gemeente Zoetermeer die eigenaar is van onze velden inclusief verlichting. Wij hebben geïnformeerd naar de staat, veiligheid en onderhoud van onze lichtmasten. Daarop hebben wij als reactie ontvangen dat wij geen gelaste masten hebben (de soort die is afgebroken). De gemeente Zoetermeer gaat desondanks de lichtmasten extra op sterkte controleren. Dat is fijn.

Het lijkt erop dat de geknakte masten niet geschikt waren voor de nieuwe en zwaardere led-armaturen die de traditionele armaturen vervingen. Op onze accommodatie staat dus een ander soort lichtmast (niet gelast).
Op veld 1 zijn tegelijk met de vervanging van de oude armaturen door het duurzame led, ook de masten vervangen. Op veld 2 en 3 zijn de oude armaturen vervangen door nieuwe led-armaturen en zijn de masten hergebruikt (dit zijn dus niet gelaste masten). Op veld 4 en 5 beschikken we helaas nog niet over led-verlichting.

We houden jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen en nieuws.

Het bestuur van MHC Zoetermeer

Bericht van de KNHB (d.d. 23 april 2024)
Afgelopen zaterdag heeft er voor de tweede keer in korte tijd een vervelend incident met een afgebroken lichtmast plaatsgevonden. Beide voorvallen vonden plaats tijdens jeugdwedstrijden en het is daarom een geluk bij een ongeluk dat er geen gewonden zijn gevallen. Er wordt er nader onderzoek gedaan door de gemeenten en de betreffende installateurs. Wij zijn natuurlijk erg geschrokken en bekijken deze incidenten met de betreffende verenigingen en installateurs. Daarbij wordt logischerwijs ook gekeken of er een verband is tussen de twee voorvallen. We houden jullie op de hoogte van de bevindingen.

Laat lichtmasten testen op kwaliteit
In de tussentijd adviseren we om bij je eigen vereniging te informeren of en wanneer de masten zijn getest op kwaliteit. Je vereniging kan contact opnemen met de installateur en informeren naar de status van het onderhoud. Zeker wanneer je als vereniging in de afgelopen jaren overgestapt bent op -vaak zwaardere- LED-armaturen is het goed om de rapporten op te vragen en te controleren of de juiste berekening heeft plaatsgevonden.

Veiligheid voor alles
We willen benadrukken dat bij het renoveren van de velden na 10 tot 15 jaar, ook de controle op de lichtmasten moet worden meegenomen, evenals het hekwerk en bijvoorbeeld de ballenvangers achter de doelen. Lichtmasten moeten stevig en stabiel zijn om bestand te zijn tegen windbelasting en andere weersomstandigheden, met name op locaties met veel wind. Om de veiligheid te waarborgen moeten de masten ook dynamisch worden getest. Dit houdt in dat niet alleen naar de statische belasting van het gewicht van de armaturen wordt gekeken, maar ook naar dynamische factoren zoals wind en het wind vangende oppervlak van de armaturen.

Foto: Instagram HBS Craeyenhout