Besmet met COVID-19? Wat nu?

24-9-2020  |
Omdat het is niet voor iedereen duidelijk is wat het betekent voor het team en/of het spelen van competitiewedstrijden als één of meerdere teamgenoten (mogelijk) besmet zijn met COVID-19, hierbij een schematisch overzicht:

Wat als een teamgenoot positief is getest op COVID-19?
De GGD doet bron- en contactonderzoek en zal aangeven welke regels gelden voor contacten van de besmette persoon.

Neem je verantwoordelijkheid
Als het team de geldende maatregelen heeft nageleefd, bepaalt de GGD meestal dat teamgenoten in de categorie 'overige niet nauwe contacten' horen. Teamgenoten mogen in dat geval gewoon blijven deelnemen aan trainingen en wedstrijden. Ze moeten wel hun gezondheidssituatie goed in de gaten houden en thuisblijven zodra klachten optreden. Dat is eenieders eigen verantwoordelijkheid. Neem deze serieus!

Meld het bij je team
Heb je klachten en/of ben je positief getest? Meld dit dan meteen aan je teamleiding en je teamgenoten. Ben je meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van een positief geteste teamgenoot geweest? Dan krijg je het dringende advies ook in quarantaine te gaan. Dat geldt dus ook wanneer je met elkaar in de auto hebt gezeten zonder gebruik van mondkapjes.

Uitstellen competitiewedstrijden
De KNHB heeft bepaald dat wedstrijden uitsluitend na overleg tussen de wedstrijdsecretaris van de vereniging en de competitieleider van de KNHB kunnen worden uitgesteld als er meerdere (potentiële) besmettingen zijn in een team. Het moet dan gaan om meer dan 6 spelers. Hiervoor geldt een bewijslast voor het team. Neem in deze situatie per omgaande contact op met de wedstrijdsecretaris voor overleg met de KNHB.