Wespen do's en don'ts

14-8-2022  | Deze tijd van het jaar kunnen wespen hinderlijk zijn, ze gaan namelijk op zoek naar voedsel voor de larven in het wespennest. Dat voedsel bestaat voornamelijk uit insecten en zoetigheid.

In het Van Tuyllpark zijn wespen ook altijd in overvloed aanwezig. Daar kunnen we niet veel aan veranderen. Wat we wel kunnen doen, is samen proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken door een aantal vrij simpele maatregelen:

1. Niet knoeien met drinken en eten. Gebeurt het toch, maak dan zo snel mogelijk schoon. Dit geldt ook voor kleding, handen en gezicht. Drink uit een blikje/flesje zoveel mogelijk met een rietje.
  2. Laat etenswaren niet liggen of dek ze af. Wespen brengen schimmels en bacteriën over. Gooi etensresten zo snel mogelijk weg in de afvalcontainers voordat de wespen er 'lucht' van krijgen. Breng bordjes en bestek direct na gebruik naar de counter in het clubhuis.
  3. Let op met kannen limonade en bekertjes. Dek de gevulde kan af en gooi gebruikte bekertjes weg in de containers. Breng de kannen na gebruik altijd terug naar de counter in het clubhuis.
  4. Lege blikjes in de afvalcontainer en petflessen in de statiegeldcontainer. Lege bierflessen en glazen z.s.m. afgeven aan de bar.
  5. Hou de deksels van de afvalcontainers buiten zoveel mogelijk dicht.
  6. Op een aantal plaatsen op het complex worden wespenvangers geplaatst met een lokmiddel. Blijf uit de buurt.

Raak niet in paniek als er een wesp in de buurt is. Wespen zijn er niet op uit om je te steken, dat doen ze alleen als ze zich bedreigd voelen. Door naar ze te slaan, worden ze juist agressief en is de kans op een steek groter. Het is beter om rustig weg te lopen van de wesp.

Wat te doen bij een wespensteek (informatie van het Rode Kruis)
  • Koel de plaats van de steek met een nat kompres of een coldpack.
  • Gebruik eventueel een zalf tegen de huidirritatie, bijvoorbeeld zalf met menthol, Aloë Vera of Calendula (gebruik volgens bijsluiter).
  • Neem contact op met de huisarts als de steekplaats erg dik wordt.
  • Als je in mond of keel bent gestoken: bel of laat 1-1-2 bellen en zuig op een ijsblokje om zwelling tegen te gaan.
  • Allergische reactie? Bel 1-1-2 bij heftige benauwdheid, shockverschijnselen en/of bij zwelling in nek-hals gebied.
  • Als iemand om je heen wordt gestoken en hij/zij weet dat hij/zij een ernstige allergische reactie kan hebben na een wespensteek, dan heeft hij/zij hier mogelijk medicijnen voor (en hopelijk ook bij zich). Laat bij voorkeur het slachtoffer zelf zijn medicijnen toedienen. Een steek in de keel of mond kan door een mogelijke zwelling en afsluiting van de luchtweg levensbedreigend zijn.

In het clubhuis zijn bij de bar speciale zuigertjes aanwezig om gif uit te zuigen. Ook kun je een zakje ijs krijgen en een beetje zalf.