Sporten & warm weer

7-9-2023  |
De temperaturen stijgen tot grote hoogte. De geplande trainingen en (oefen)wedstrijden gaan door, maar extra aandacht en alertheid bij trainers, spelers en ouders is daarbij wel belangrijk. De zonkracht is sterk, dus insmeren met anti-zonnebrand met een hoge beschermingsfactor is belangrijk.

Op de website van Sportgeneeskunde Nederland staan algemene en eet-drink tips voor sporten met warm weer, waaronder:
  • Start niet te snel zodat je lichaam aan de warmte kan wennen
  • Als je goed eet en drinkt en weet wat je doet, is er niks aan de hand. Gewoon minder hard, minder gek en minder veel.
  • Water over het hoofd gooien of een natte handdoek in de nek leggen, koelt goed af. Ook kun je je shirt nat maken.
  • Drink ongeveer 1,5 keer zoveel vocht als dat je zweet verliest. Drink altijd grote slokken per keer. Om de energievoorraad, zout en mineralen op peil te houden, zijn isotone dranken het beste.
  • Drink voldoende in de uren voor de inspanning, maar ook tijdens en na.
Voor alle tips en adviezen kijk op de website van Sportgeneeskunde Nederland
Wees alert! Geef het tijdig aan en stop met sporten als het te zwaar voor je is (of voor je zoon/dochter, team).