Arbitrage, sportiviteit en respect

Fluiten is leuk. Fluiten moet!

Als integraal onderdeel van de kernwaarden van de club, is het bij MHCZ verplicht:

1. om wedstrijden te fluiten
  2. en voorafgaand daaraan, een scheidsrechterskaart te behalen.

Deze verplichtingen gelden voor alle spelers vanaf de B-leeftijd. Om praktische redenen wordt sinds het seizoen 2015-2016 ook al bij tweede jaars C-spelers begonnen met de theoretische opleiding en een examen zodat zij als ze in de B-komen al bevoegd zijn om wedstrijden te fluiten. Daarnaast speelt een rol dat in de visie van MHCZ iemand pas goed zijn sport kan bedrijven als hij/ zij de regels kent.

Wij gaan op MHCZ actief toezien op deze regels: In uitzonderlijke gevallen (bijv. wanneer men in de A-jeugd voor het eerst gaat hockeyen of terugkeert van een ziekte) wordt van het principe na overleg met de arbitragecommissie afgeweken.

Aan het (herhaaldelijk) niet voldoen aan een oproep om deel te nemen aan de cursus en het examen, dan wel indien het examen (herhaaldelijk of bewustniet wordt gehaald, zijn consequenties verbonden. De kosten van onder andere de E-Learning worden verhaald en verder wordt er bekeken wat overige gevolgen zijn.

Hockey gaat om de beleving en het plezier voor ons allen. Voor spelers, coaches, managers, toeschouwers en scheidsrechters.

Respect

…voor teamgenoten, tegenstanders en scheidsrechters. Toeschouwers en coaches bemoeien zich niet met de arbitrage. Wij geven tegenstanders en de scheidsrechters altijd een hand voor en na de wedstrijd.

Betrokken en betrouwbaar

Ik neem verantwoordelijkheid: mijn team kan op mij rekenen als ik moet fluiten (op het veld, maar ook in de zaal).

Junioren (en hun ouders/verzorgers) zijn verplicht om ervoor te zorgen dat de juiste contactgegevens, en met name hun juiste e-mail adres is ingevoerd in de ledenadministratie in verband met het ontvangen van een link naar de E-Learning.

• Cursisten zijn verplicht om in te loggen op de leeromgeving van de KNHB en de cursus online te voltooien. Daar krijgen de cursisten ongeveer een maand de tijd voor. Er kan door de arbitragecommissie bekeken worden in de E-Learning omgeving hoe vaak een opgegeven kandidaat inlogt en oefent voor het examen.
  • Tevens wordt er vanaf het seizoen 2016-2017 naast de E-Learning op MHCZ een cursusavond georganiseerd waarbij je tips en aanwijzingen krijgt omtrent het fluiten.
  • De scheidsrechterscommissie organiseert gedurende het seizoen met regelmaat de cursussen
  • Geslaagde cursisten worden zo kort mogelijk na het behalen van hun spelregel examen ingedeeld om te fluiten. Dit doet de begeleiders van het team waar men in speelt.
  • Cursisten die het examen ondanks alle inspanningen onverhoopt niet halen, worden in de gelegenheid gesteld zo snel mogelijk een herexamen te doen (mogelijkerwijs op een andere club).
  • Een cursist die zich niet houdt aan de regels, geen inzet toont en/ of zich kennelijk niet serieus voorbereidt op het examen, loopt een gelegenheid mis om kennis op te doen van het spel waar wij allen plezier aan beleven en benadeelt daarmee zijn teamgenoten (die vaker ingeroosterd moeten worden). Een cursist die zich niet houdt aan deze regels kan er bovendien op rekenen dat dit voor hemzelf of haarzelf consequenties zal hebben.
  • Coaches en managers zien actief toe op de naleving door hun teamleden.

Fluiten hoort bij hockey en we werken op de club samen om dat ook een plezierige ervaring te laten zijn.

E-Learning

De opleiding Clubscheidsrechter is ingrijpend veranderd. De KNHB heeft de ‘klassikale opleiding’ vervangen door E-Learning via het web. Dit houdt in dat de cursisten zelf achter de computer de spelregels gaan leren. De E-Learning bevat veel beeldmateriaal, filmpjes en animaties: een hoge funfactor. Je krijgt een voor het examen toegang tot de E-Learning omgeving. De lessen/onderwerpen kun je volgen wanneer het je uitkomt.

Vragen?

Mail de scheidsrechterscommissie op  [email protected]