dragen van een handschoen bij veldhockey

10-9-2024  | Veiligheid van het dragen van een handschoen bij veldhockey
In de wereld van veldhockey zijn bitjes en scheenbeschermers al verplichte uitrusting om de veiligheid van spelers te waarborgen. Toch is er een groeiende discussie over het belang van extra beschermende middelen, zoals handschoenen, die bij zaalhockey al verplicht zijn. Het dragen van een handschoen kan namelijk ook bij veldhockey een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid van spelers, met name bij het beschermen van de handen tegen verwondingen.

Bescherming tegen impact en blessures
Een handschoen kan spelers beschermen tegen de impact van harde ballen en sticks, wat veel voorkomt in het snelle en fysieke spel van veldhockey. De bal kan met een hoge snelheid worden geslagen, en het risico op letsel aan de handen is aanzienlijk, vooral wanneer spelers proberen de bal te onderscheppen of een tackle te maken. Vingers en handruggen zijn kwetsbare gebieden die bij een botsing kunnen leiden tot kneuzingen, breuken of zelfs blijvend letsel. Een handschoen kan deze impact aanzienlijk verminderen.

Verbeterde grip en controle
Naast de beschermende functie biedt een handschoen ook extra grip op de stick, vooral in natte of koude omstandigheden. Dit kan leiden tot een betere controle over de stick en daardoor tot minder kans op ongelukken. Een goede grip vermindert de kans dat de stick uit de hand glijdt, wat indirect ook bijdraagt aan de veiligheid van medespelers.

Specifieke risico’s bij veldhockey
Hoewel veldhockey zich in een open ruimte afspeelt, blijft de kans op direct contact met de bal of stick groot, vooral bij duels in het strafcornergebied. De handen van de spelers komen vaak dicht bij de grond, waar de kans op ongelukken groter is. Een handschoen kan hier fungeren als een extra beschermlaag tegen ongewenst contact met scherpe randen of harde slagen.

Conclusie
Hoewel het dragen van een handschoen bij veldhockey momenteel nog niet verplicht is, kan het wel degelijk bijdragen aan de veiligheid van spelers. Bescherming tegen blessures, verbeterde grip en controle zijn slechts enkele voordelen. Gezien de risico’s die gepaard gaan met het spel is het wellicht verstandig om handschoenen in overweging te nemen als een extra beschermingsmaatregel, net zoals dat al het geval is in de zaal.